2012年11月1日星期四

Elisabeth l?rte knepene som knuser sukkersuget

Elisabeth Einarson (46) fra R?lingen hadde g?tt p? utallige slankekurer, og f?tt mye kunnskap om hva maten inneholdt og hvorfor hun ikke burde spise den. Men s? fort slankekurene var overst?tt, og hun Parajumpers ikke lenger hadde fullt fokus p? kuren - ja, s? spiste hun det hun visste hun ikke burde. - Jeg hadde kunnskapen om kaloriene, men ikke verkt?yet til ? bruke den, sier hun i dag. Nytt verkt?y Verkt?yet fikk hun da hun for snart to ?r siden begynte ? slanke seg med Beckprogrammet, i Norge kalt Livsstilsprogrammet. Dette er en Parajumpers Long Bear slankemetode basert p? kognitiv terapi, utviklet i USA av datteren til en av de viktigste personene innen kognitiv terapi, Judith S. Beck. Verkt?yet best?r blant annet i ? bli Parajumpers Adirondack kjent med sitt eget spisem?nster, hvorfor, hvordan og n?r man spiser. En del av metoden best?r i ? l?re seg ? v?re sin egen st?ttespiller ved ? ha en god indre dialog med seg selv. Indre dialog En slik dialog kan foreg? p? f?lgende m?te: ?Jeg har lyst p? den kaken. Men n? som jeg snart er i m?l med vekten, er det verdt ? spise den? Hva slags tr?st gir det meg ? spise kake, og hvor lenge varer den gode f?lelsen?? - N?r jeg m?ter en fristelse, har jeg l?rt ? ta et skritt tilbake og tenke gjennom hvorfor jeg egentlig ?nsker ? slanke meg, hvilke fordeler det inneb?rer. S? holder jeg det opp mot lysten p? det usunne. Da finner jeg som regel ut at det ikke er verdt ? gi etter for fristelsen, sier Elisabeth.

没有评论:

发表评论